Betala med Klarna
1-4 dagars leverans
Frakt 79kr - Fraktfritt från 600kr

Din varukorg

Din varukorg är tom

Att överleva Corona-krisen ur ett företagsperspektiv

Att överleva Corona-krisen ur ett företagsperspektiv

Det finns ett innan och ett efter för mig och för Hundinspo. Vi hade rullat på bra med vår fysiska butik i många år och även tagit oss igenom många mindre kriser så som hyreshöjningar och nybyggnationer som begränsade möjligheten att komma fram till butiken. Vi hade året innan Corona fått kämpa dagligen med att informera kunder om avstängda vägar och om alternativa vägar fram till butiken då dom byggde om hela Roslags Näsby.

När allt blev klart så var de så fint i området och vi var så glada att vi klarat detta påfrestande år som redan kostat oss hel del pengar.

Men.... så kom de första larmet om att Covid-19 hade spridit sig i Sverige, det började bli oroligt runt omkring oss och kunder började att ringa oss och fråga ifall de var andra kunder i butiken. I flera länder blev de även lock down så butikerna tvingades stänga. 

På de privata planet var jag nybliven första gångsmamma och känslorna var utanpå kroppen. Jag ville skydda min bebis men även mitt underbara jobb som betydde så himla mycket för mig. 

Våra vanligtvis glada och inspirerande samtal byttes till uppgivenhet och oro. Vi märkte att vi gått till halv omsättning på bara en månad. Jag läste om experter som nästan hånade företag som kämpade genom att säga saker som att: ja har man ingen buffert för att ens klara 4 månader i kris så får man skylla sig själv om man faller. 

Men alltså, de är inte självklart att sitta på en stor buffert som litet företag då de är svårt och tar tid att bygga sparpengar i ett företag. Butikslivet är inte enkelt och det är en ständig balansgång att erbjuda de kunderna önskar men samtidigt ha råd med lite ledighet i perioder. 

Hur som helst så bestämde vi oss en dag att: Vi startar webshop!

Jag har ingen aning om hur man gör men vi gör de bara. Över en natt startade jag upp en webshop, började lägga in varor och tog snabba produktbilder. Helt ärligt så var den såååå ful, men jag minns när första ordern kom. 

PLING sa de i min telefon och jag hoppade sju varv i mitt hus och bara... oj och nu då? har vi ens kartonger att skicka i? 

Det som många inte vet var att vi räknade vårt lager manuellt VARJE morgon i över 1 år. Detta höll på att kosta min hälsa, det var så otroligt stressigt då vi delade lagret med vår fysiska butik. Så om någon köpte en godispåse i butiken i Täby var vi tvungna att gå in och ändra de manuellt i webshopen. Uuusch jag får rysningar när jag tänker på detta, den stressen var inte hälsosam.

Men det började trilla in kunder och jag fick massor av nya relationer, kunder från hela landet. Dom flesta var förstående med att vi var nya, lite okunniga och kunde göra lite fel ibland. Några var inte förstående och tyckte vi var dåliga men de är helt okej.

Om de är något jag lärt mig av företagande så är det att ta hand om sin egen hälsa samtidigt och jag kommer aldrig lyckas göra alla nöjda. Jag kan bara göra så gott jag kan och räcker de inte så är de så.  Alla företag kan fela men de viktiga är hur bemötandet blir när dom gjort fel. Så tänker jag iallafall kring företagande. Vi kan ju såklart en idag göra mindre fel, kanske skicka något fel eller fel antal men vi är människor och människor kan råka göra fel. 

 

Webbutiken räddade oss under Corona-krisen när vår fysiska butik ekade tomt. Jag är sååå tacksam för alla dom kunder som fortsatte handla hos oss i Täby, för alla som ringde och fråga hur vi hade de och om dom kunde få hemkört när dom var sjuka. Alla som stannade utanför och visade respekt. Allt detta tillsammans med vår nystartade (fula och operfekta) webshop gjorde att vi överlevde den kris som såg ut att bli vårt slut.

Under ca 4 månader gick vi på halv omsättning i vår fysiska butik men webshopen balanserade upp detta så att vi kunde fortsätta framåt. Mot hösten började många kunder att komma tillbaka och handla hos oss medan webshopen fortsatte och öka. Det finaste som kom ur detta var alla nya fina kunder jag fått lära känna och som stannat kvar sedan krisen. 

Det jag vill säga med denna text är att mycket är möjligt, det behöver inte ens vara perfekt. Du behöver inte kunna allt innan du startar. Jag startade en webshop helt utan förkunskaper eller några pengar. Vi marknadsförde inte ens webshopen första året förutom på vår Instagram. Vi hade såklart ett försprång med att jag redan hade butiken och vår Instagram men de gjorde de inte lättare när vi stod i akut kris. 

Jag kommer nog alltid att ha en viss otrygghet efter detta och jag tar inte alls butiken förgivet som jag gjorde innan krisen. Innan tänkte jag att de mesta löser sig men nu vet jag att de löser sig bara ifall man anstränger sig och tänker i nya banor.

Tack till alla er som väljer vår webshop och vår fysiska butik i Täby, TACK till dig som stöttar min dröm. Det betyder så mycket för mig!

//Louise - Hundinspo